Klima- og miljøministeren: Offentlige anskaffelser er klimapolitikk i praksis
Under markeringen av 15 år med innovative anskaffelser i Norge pekte Klima- og miljøminister Andreas Bjelland-Eriksen på at Norge har satt høye klimamål, og at fremdriften krever tydeligere gjennomføring og samarbeid mellom offentlig sektor og næringsliv.

Bjelland-Eriksen understreket at klimaomstillingen ikke bare krever teknologi, men systemendring – og at det offentlige må gå foran som etterspørrer av fremtidens løsninger.
– Det offentlige må bruke sin innkjøpsmakt mer strategisk. Når vi etterspør grønne løsninger, flytter vi markedet – og bidrar til å bygge en ny, bærekraftig økonomi.
Når staten, fylkene og kommunene stiller krav til utslippskutt, energieffektivitet og sirkulære løsninger, påvirker de hele verdikjeder og skaper markeder for ny teknologi. Dette ble det vist flere eksempler på under konferansen. Noen av dem står beskrevet lenger ned i denne saken.
Eriksen fremhevet at de beste løsningene kommer der politikere, forvaltning og næringsliv trekker i samme retning:
– Vi må gå fra ambisjoner til konkrete tiltak. Det handler ikke om å ha flere mål, men om å bruke de virkemidlene vi allerede har – mer målrettet. Når vi bruker verktøyet riktig, kutter vi utslipp og skaper grønne arbeidsplasser – samtidig.
Offentlig sektor må være en aktiv partner
Hallstein Bjercke, finansbyråd i Oslo kommune pekte under sitt innlegg på hvordan tydelige krav i offentlige anskaffelser har endret hele markeder – og hvordan innkjøpsmakten må brukes for å drive frem grønn innovasjon.
Da Oslo kommune og flere store byggherrer forpliktet seg til å kreve utslippsfrie byggeplasser, skapte det en helt ny verdikjede i Norge: Leverandører utviklet elektriske anleggsmaskiner, og siden har det blitt utviklet mobile ladekontainere for å forsyne dem med strøm, gjennom en ny innovativ anskaffelse.
– Vi må skape et marked for de løsningene vi vil ha – og da må det offentlige være en aktiv partner, ikke bare en bestiller, sa finansbyråd Bjercke.
Teknologien for mobile ladekontainere har siden blitt videreutviklet – først til å lade elektriske ferjer, og nå til å støtte verdens første elektriske rutefly. Ett tydelig krav i en anskaffelse har dermed gitt langsiktig innovasjon og næringsutvikling på tvers av sektorer.
– Innovasjon og næringsutvikling må henge sammen. Offentlige anskaffelser kan og bør brukes mer aktivt til å bygge grønne markeder, sa Bjercke.

Energi på hjul – fleksibilitet for fremtiden
Da Skagerak Energi startet utviklingen av mobile batterikontainere i 2020, fantes verken teknologi eller standarder. Med støtte fra Enova utviklet selskapet flyttbare enheter som gir midlertidig strømforsyning der behovet er størst – fra anleggsplasser til beredskapssituasjoner.
– Dette fantes jo ikke. Verken muligheten til å frakte batterier på den måten, eller kapasitetene vi trengte. Alt måtte utvikles fra bunnen av. Og det krevde noen som turte å ta risikoen. Det var oss, sa Kenneth Andersen.
Resultatet er bedre utnyttelse av fornybar energi, redusert belastning på nettet og økt beredskap i kraftforsyningen – en innovasjon som nå tas i bruk også i maritim sektor.
Vegvesenet: Innovasjon og beredskap går hånd i hånd
Ingrid Dahl Hovland, vegdirektør i Statens vegvesen, viste hvordan Vegvesenet bruker sin rolle som byggherre til å drive frem ny teknologi – fra elektriske og autonome ferjer til gjenbruk av materialer i infrastruktur.
Etter ekstremværet Hans ble behovet for robuste og digitale løsninger enda tydeligere.
– Hans ble en vekker. Vi må forstå sanntid, data og jobbe mer koordinert på tvers.
Ved å bruke anskaffelser som innovasjonsverktøy har Statens vegvesen bidratt til å redusere utslipp, øke sikkerheten og styrke norsk industri.
– 80 prosent av det vi gjør i Statens vegvesen, gjør vi gjennom andre. Derfor er anskaffelsen et av våre viktigste virkemidler, sa Hovland.

Samarbeid som konkurransefortrinn
Ole Erik Almlid pekte på at den norske samarbeidsmodellen er en av våre største styrker – og at innovative anskaffelser bygger videre på nettopp den tradisjonen. Han understreket at samarbeid mellom offentlig og privat sektor ikke bare skaper bedre løsninger, men også øker tempoet i grønn omstilling og verdiskaping.
– Vi har en samarbeidsmodell som mange land misunner oss. Vi må bruke den mer aktivt til å skape innovasjon og utvikling.
Dette poenget videreførte Kristin Weidemann Wieland fra KS, og løftet frem kommunesektorens rolle som motor for innovasjon.
– Når kommuner går sammen, får vi markedsmakt. Det gir innovasjonshøyde, skaleringskraft og bedre løsninger – både for kommunene, innbyggerne og næringslivet.
Avslutningsvis minnet hun om at fremtiden ikke skapes av enkeltaktører, men av samarbeid:
– Skal vi lykkes med grønn omstilling, må vi bruke samarbeidskulturen vår som konkurransefortrinn – ikke som en selvfølge.
Fra innkjøp til innovasjonspolitikk
På konferansen «Fra pilot til praksis: Innovative offentlige anskaffelser i 15 år» ble det dermed tydelig at offentlige anskaffelser ikke bare handler om drift og regelverk, men om strategisk samfunnsutvikling. Når staten og kommunene stiller krav som utfordrer dagens løsninger, flytter de hele markeder.
Innovative anskaffelser gir handlingsrom til å forene klima, teknologi og verdiskaping – og til å bruke den offentlige innkjøpsmakten som klimapolitikk i praksis.
Som Hallstein Bjercke uttrykte det:
– Det handler ikke om å kjøpe billigst mulig, men smartest mulig – for fremtiden.