Hva er innovative offentlige anskaffelser?
Innovative offentlige anskaffelser kan brukes til å utvikle nye, bedre og mer bærekraftige løsninger. Gjennom å bruke LUPs metodikk for innovative offentlige anskaffelser kan offentlige virksomheter sørge for at det utvikles løsninger som løser samfunnets behov for nye, bedre og mer bærekraftige måter enn de eksisterende løsningene gjør.
I en innovativ offentlige anskaffelse står markedsdialogen sentralt. I en markedsdialog formidler innkjøperen behovet og overlater løsningen til leverandørene. Leverandørene utfordres dermed til å konkurrere om nye og bedre løsninger og funksjonelle krav fremfor detaljerte kravspesifikasjoner.
Et paradigmeskifte i utvikling
På begynnelsen av 2000-tallet skjedde det en radikal endring i hvordan selskaper tilnærmet seg innovasjon. Store aktører som Procter & Gamble, IBM og Siemens gikk fra å bygge egne, store forsknings- og utviklingsavdelinger til å etablere økosystemer der de samarbeidet med startups, universiteter og forskningsmiljøer. I Norge var for eksempel DNB en pioner innen åpen innovasjon ved å åpne sine API-er og legge til rette for samarbeid med fintechs og utviklere. Disse selskapene anerkjente at det ikke er en selvfølge at de beste ideene og det seneste av ny teknologi nødvendigvis kom fra egen organisasjon. Kanskje den eller de personer vi trenger for å utvikle «the next big thing» jobber for et annet selskap?
Denne tankegangen har også nådd offentlig sektor. Siden LUP ble etablert i 2010, har programmet gitt næringslivet muligheten til å utvikle løsninger på offentlige behov. Dette markerer et skifte i offentlig sektors arbeidsmåte – fra å definere løsninger til å fokusere på behovene og la markedet finne de beste svarene.
Offentlig sektor i bevegelse
Det er i lys av denne utviklingen som man skal se fagfeltet innovative offentlige anskaffelser. Siden Leverandørutviklingsprogrammet (LUP) ble etablert i 2010, har vi jobbet med å la næringslivet presentere og definere løsninger på behov og utfordringer i offentlig sektor. Dette er en enorm endring i måten offentlig sektor drives. Det innebærer at fagekspertene i offentlig sektor skal gå fra og være de som definerer løsningene på problemstillinger i driften av offentlig sektor, til å være ekspert på behovene og mulige løsninger som privat sektor kan tilby for å løse disse. Men det er også en endring i leverandørmarkedet. Fra å skrive tilbud der leverandørene skal sikre at løsningene møter spesifikke krav i en kravliste, oppfordres man nå til å tenke kreativt. LUPs metode for å gjennomføre innovative anskaffelser er modellen som legger til rette for dette.
LUPs metode for innovative anskaffelser
For offentlig sektor må alle samarbeid med næringslivet inngås i henhold til anskaffelses- og statsstøtteregelverk. På anskaffelsesområdet er ofte prosessene preget av detaljerte kravspesifikasjoner fra starten av. Dette er den tradisjonelle måten som det offentlige opererer på, der det offentlige styrer med krav og påbud i regelverk. Gjennom denne tilnærmingen kan det i og for seg være mulig å presse markedet til å fremme forbedringer på eksisterende løsninger, for eksempel gjennom krav til miljøvennlige transporter.
Men for å fremme radikal innovasjon kreves en annen tilnærming der markedet får frihet til å utforske ulike muligheter. I LUPs metodikk er vi bevisst forsiktige med hvordan vi bruker krav. I situasjoner der det offentlige søker helt nye løsninger bruker vi derfor gjerne anskaffelsesprosedyrer som gjør det mulig å gå forsiktig ut i kravstillingen – for å deretter spisse kravene senere i prosessen.
Eksemplet Utdanningsdirektoratet
Dette ble for eksempel gjort i et prosjekt med Utdanningsdirektoratet. Prosedyren konkurransepreget dialog ble benyttet i utviklingen av et nytt eksamenssystem. Prosjektet startet med en åpen dialogfase der den endelige kravspesifikasjonen ble utviklet. I denne prosessen spilte Utdanningsdirektoratet med helt åpne kort. Arbeidet med behov og krav foregikk på en digital plattform, hvor leverandørene hadde tilgang. Til enhver tid kunne de gå inn og se hvordan kravene var formulert, og gi tilbakemeldinger. Disse tilbakemeldingene førte til at kravene ble forbedret og skreddersydd underveis. Samarbeidet med markedet resulterte i en løsning som både økte kvaliteten på eksamenssystemet og ivaretok behovene til offentlig sektor.
Ikke hva, men hvordan
Anskaffelsesregelverket regulerer heldigvis ikke hva du skal kjøpe – men hvordan du kjøper det. Dersom du bruker regelverket riktig, setter det ingen begrensninger for innovasjon. Det er altså ikke regelverket som setter begrensninger på hva du kan gjøre. Gjennom å velge en gjennomføringsmodell og en anskaffelsesprosedyre som er mest egnet for det spesifikke prosjektet legger vi i LUP til rette for innovasjonsprosesser og nytenking i det offentlige.
Denne artikkelen er starten på en serie der vi vil vise hva som må være på plass for at innovative anskaffelser skal bli nøkkel til å drive digitalisering og fremtidsrettede løsninger i offentlig sektor. Følg med for å lære mer om hvordan slike anskaffelser kan transformere offentlige tjenester. Sammen skaper vi fremtidens løsninger!
Ta gjerne en titt på våre verktøy, maler og eksempler for hvordan komme i gang og gjennomføre en innovativ offentlig anskaffelse.
Om du trenger hjelp til å komme i gang eller vil vite mer er det bare å ta kontakt.