Fremtidens sengepost: Tidlig dialog for bærekraftige løsninger
Hvordan skal sykehusene gå fra analoge, tradisjonelle sengeposter til moderne, fremtidsrettede sengeposter, og hva kreves for å realisere visjonen?
Dette var tema da Health2B og LUP inviterte til tidligfase dialogkonferanse i Forskningsparken. Målet var å samle aktører fra sykehus, kommuner og næringsliv for å utforske teknologiske muligheter og skape grunnlaget for utviklingen av en bærekraftig helsetjeneste og fremtidige innovative anskaffelser.
Helsevesenet står ved et veiskille
Norske sengeposter opplever økende press som følge av eldrebølgen og strammere økonomiske rammer. Oslo Universitetssykehus har satt et ambisiøst mål om at 30 % av pasientbehandlingen skal skje i hjemmet innen 2030. Dette krever radikale endringer og en samlet innsats på tvers av sektorer.
«Vi må jobbe frem en mer effektiv måte å implementere løsninger på, fordi vi er nødt til å endre måten vi arbeider på. Vi blir flere eldre, flere syke, og ressursene strekker ikke til,» sa Heidi Udnesseter, Development Manager i DNV og partner i Health2B.
«Da må vi digitalisere og utvikle smartere tjenester for å møte det økende trykket,» la Riche Vestby, innovasjonspådriver og fagansvarlig for helsesatsingen i LUP, til.
Samarbeid på tvers av sektorer
Dialogkonferansen hos Health2B var en arena der forskningsmiljøer, offentlige aktører og leverandører kom sammen for å dele kunnskap og bygge tillit.
Målet med en tidligfase dialog, før det er noen aktuelle anskaffelser på gang, er ikke bare å forstå dagens behov, men å berede grunnen for at det skapes løsninger som kan implementeres på tvers av kommuner og sykehus.
Gjennom dagen ble det presentert både innovasjoner og utfordringer knyttet til sengeposter. Morten Olafsen fra Telenor viste hvordan 5G-teknologi kan bidra til økt effektivitet, mens andre delte innsikt om kunstig intelligens og digitalisering.
«Det viktigste utbyttet av dagen er at man blir trygg på at dialog er lov – det er greit å snakke sammen,» understreket Vestby.
En slik tidlig dialog gir offentlige aktører bedre innsikt i hvilke teknologiske muligheter som finnes, noe som igjen kan bidra til at fremtidige løsninger målrettes mot reelle behov.
Veien videre
Møteplassen er et steg på veien mot fremtidens sengeposter.
«Vi tror veldig på tidlig dialog,» avsluttet Vestby. «Jo mer vi deler og samarbeider nå, desto bedre er vi rustet til å skape en bærekraftig helsetjeneste som møter fremtidens behov.»
Udnesseter pekte på hvor unikt det er at slike dialogarenaer eksisterer:
«At både offentlige og private aktører, samt konkurrerende leverandører, kan sitte sammen og dele erfaringer, er noe helt unikt – også i verdenssammenheng.»
Med et mål om å fremme innovasjon og utforske morgendagens teknologiske muligheter, la dagen grunnlaget for videre arbeid mot en bærekraftig og fremtidsrettet helsetjeneste.
Health2B og LUP ser frem til å følge opp initiativene fra dagen og fortsette arbeidet med å skape løsninger som kan implementeres bredt og gi varig verdi for pasienter, ansatte og samfunnet som helhet.