Fra detaljer til dialog: innovative anskaffelser for klima og miljø

av Bjørnar Grønhaug

Klima- og miljøhensyn i anskaffelser har fått en stadig mer fremtredende rolle, særlig etter innføringen av kravet om 30 % miljøvekting i januar 2024. Dette kravet markerer et skifte fra tradisjonelle anskaffelser, hvor pris og kvalitet ofte har dominert, til en mer strategisk bruk av anskaffelser som et verktøy for grønn omstilling.

Ifølge DFØ har andelen anskaffelser uten miljøhensyn blitt halvert på ett år, og bruken av krav knyttet til klimagassutslipp, sirkulærøkonomi og energi har økt betydelig.

Men det er fortsatt et stort behov for god veiledning og erfaringsdeling rundt hvordan vekting av klima og miljø kan gjøres på en god måte. Konkurransegrunnlag med svært komplekse klimagassbudsjetter og detaljerte materialkrav skaper betydelig belastning for leverandørene, særlig for mindre aktører.

«Et klimagassbudsjett med 91 linjer kan virke grundig, men det gir liten effekt og gjør det unødvendig vanskelig for både oss og oppdragsgiver,» fortalte Edward Aas fra entreprenørselskapet Ø.M. Fjeld.

Lars Petter Bingh fra Statsbygg, Arnhold Dordi Gjønnes, Edward Aas fra Ø.M. Fjeld og Ragnhild Lunner fra DFØ holdt innlegg om vekting av klima og miljø under LUPs partnersamling i november.

Innovative anskaffelser: Nøkkelen til det grønne skiftet

I stedet for å spesifisere detaljerte løsninger, handler innovative anskaffelser om å definere behov og mål, og deretter samarbeide med leverandører for å finne de beste løsningene. Dette gir rom for nytenkning og kreative tilnærminger.

Samtidig understreket Aas viktigheten av god dialog mellom oppdragsgiver og leverandører for å sikre at kravene er både ambisiøse og gjennomførbare:

«Innovative anskaffelser handler om å samarbeide for å nå målet på den mest effektive måten, og det er nettopp her fleksibiliteten i kravene blir avgjørende»

Derfor er det viktig med balanserte krav som både er ambisiøse og gjennomførbare.

Offentlige anskaffelser skal sikre innovasjon

Historisk har anskaffelser vært preget av et sterkt fokus på å minimere risiko og kostnader, noe som ofte har ført til standardløsninger med lite rom for innovasjon.

«I dag skal ikke anskaffelser lenger bare dekke behov, men også drive innovasjon, sikre bærekraft og redusere miljøbelastningene», påpekte Arnhild Dordi Gjønnes fra NHO og medlem i anskaffelsesutvalget.

Når vi bruker anskaffelser som en strategisk drivkraft for bærekraftig utvikling, får vi ikke bare bedre løsninger – vi skaper også en kultur for innovasjon som gir varige resultater. Ved å kombinere ambisiøse mål med praktiske verktøy og tillit til leverandørene kan vi bygge en fremtid der offentlige innkjøp ikke bare oppfyller behov, men også skaper verdi for kommende generasjoner.

Veien videre: Mer enn bare krav

Innleggene og diskusjonene på LUPs partnersamling viste at innovative offentlige anskaffelser kan være en kraftfull driver for grønn omstilling, men også at det krever målrettet arbeid med kompetanse, ledelse og samarbeid. Eksempler som Statsbyggs vurderingsskjema og Ø.M. Fjelds satsing på lavkarbonløsninger viser hvordan krav kan omsettes til konkrete resultater.

Som Ragnhild Lunner fra DFØ sa: «Dette arbeidet er bare begynnelsen. Klima- og miljøkrav i anskaffelser vil bli stadig viktigere i årene fremover.»

Ta kontakt om du ønsker rådgivning til hvordan du kan bruke innovative anskaffelser for å imøtekomme krav om vekting av klima og miljø og samtidig utvikle nye, grønne og mer bærekraftige løsninger. Vil du vite mer om LUPs partnernettverk kan du lese om det her.