Ny sveisemetode bru
Fremtidig flytebru over Bjørnafjorden. Illustrasjon av Statens vegvesen
Sist oppdatert

Behovet for løsningen

Statens Vegvesen så et behov for å utvikle en sveiseteknologi som var bedre enn dagens, slik at nye bruer kunne bygges i Norge på en kostnadsbesparende og mer miljøvennlig måte, og restaurering av eldre bruer kunne gjøres mer effektivt.

De så for seg at sveisingen kunne automatiseres, slik at det ville være mulig å lage lettere stålkonstruksjoner, kreve mindre energi, senke HMS-utfordringene og kutte betydelig ned på transportkostnadene. De visste at bruk av laserroboter var velkjent teknologi for sveising av skip, og så for seg at denne metoden kunne overføres til konstsruksjon av bruelementer.

I 2020 inngikk Statens vegvesen et forsknings- og utviklungsprosjekt (FoU) med Prodtex, og fikk 15,3 millioner kroner i støtte fra Innovasjon Norge.

Leverandør

Prodtex AS

Sjøgata 30, 6065 Ulsteinvik, Norge

https://www.prodtex.no/

Kontaktperson:

Tore Roppen

Markedssjef

tore.roppen@prodtex.com+47 915 99 925

Fagleder

Hvordan kjøpe løsningen?
Gjør en innovativ anskaffelse!

1. Oppdater behovsbeskrivelsen
2. Inviter offentlige virksomheter med likt behov
3. Inviter leverandører til dialog
4. Gjennomfør anskaffelse!

Ida Laustsen

idaskaaret.laustsen@nho.no900 45 216

Reduksjoner i energibruk og transport

Automatisert sveiseteknologi gjør sveisearbeidet mer effektivt og mindre energikrevende enn konvensjonelle metoder. Produksjon i Norge gir en betydelig reduksjon i kostnader og utslipp knyttet til transport.

Først ute i Norge

Prodtex er først ute i Norge med å bruke lasersveising i brukonstruksjoner. Ved å innføre denne teknologien er de en foregangsbedrift, og brøyter vei for en ny måte å sveise og montere bruer på.

Flere bruksområder

Statens Vegvesen er først ute med å prøve ut teknologien i bruer. Metoden er overførbar til alle typer industrier som benytter stål som konstruksjonsmateriale.

Om løsningen

Den unge bedriften fra Vanylven kommune i Møre og Romsdal startet med å teste ut sveiseteknologien på en 75 meter lang gangbru over Frønes i Åfjord kommune i Trøndelag. Etter ferdigstillelse i februar 2022, fikk Prodtex sitt to nye oppdrag av Vegvesenet: Ya bru i Tynset og Elverhøybrua i Sunndal.

Prodtex bruker digitale tvillinger og 3D-modellering for å programmere roboter til å gjennomføre sveising, montering og kvalitetssikring. En slik laser-hybrid sveiseteknologi er ikke nytt, og har blitt brukt lenge i skips- og verftsindustri og bilproduksjon, men aldri for bygging av bruer før nå.

– Det som er innovasjonen her er at vi sveiser bruene med laser. Det har aldri tidligere blitt gjort med brukonstruksjoner i Norge – vi er de eneste som kan det. Lasersveising har en hastighet på ti til hundre ganger raskere enn normal sveising. Det gir også en bedre kvalitet i forhold til vanlig sveising, som gjør at en kan redusere tykkelsen på materialene, spare vekt og minske CO2-avtrykket betydelig, sier Tore Roppen, markedssjef i Prodtex.

– For bruer bygd på stål fra Kina, er utslippene bare fra transporten det samme som vi bruker på å bygge. Totalt sett har vi cirka en tredjedel av CO2-imprintet i forhold til en asiatisk produksjon, og prislappen er også billigere.

Ny sveisemetode bruer. Prodtex
Sveiseroboten testes på fabrikklokalet i Fiskåbygd, Møre og Romsdal. Foto: Prodtex

Løsningen er anskaffet av

Behovet for en mer effektiv sveisemetode ble i utgangspunktet utløst av Vegvesenets planer om å bygge en flytebru over Bjørnafjorden sør for Bergen. Bruen, med en lengde på 5,5 kilometer, vil bli verdens lengste flytebru. Frønesbrua, Ya Bru og Elverhøybrua er bruer i langt mindre skala.

Prodtex har fått et forsprang ved å være først ute i Norge med å benytte seg av automatisert sveiseteknologi, men det gjenstår å se om de blir valgt med videre i prestisjeprosjektet over Bjørnafjorden.

Resultater og gevinsster

Robotene kan gjennomføre sveisingen med høy grad av presisjon, og i større grad gi riktig kvalitet ved første forsøk. Det blir bedre kontroll over hele produksjonsprosessen, samtidig som kvaliteten på sveisingen kan følges kontinuerlig.

Metoden har potensiale til å effektivisere brubygging både i Norge og i utlandet, samt nøytralisere konkurransefortrinn verksteder i Østen har med rimelig arbeidskraft.

– For bruer bygd av stål fra Kina, er utslippene fra transporten det samme som vi bruker på å bygge. Totalt sett har vi cirka en tredjedel av CO2-imprintet i forhold til en produksjon fra Østen, og prislappen er også billigere, sier Roppen og legger til at planen for større bruprosjekter er å etablere et verksted i nærheten av konstruksjonsområdet.

– Hvis man skal tenke på miljøet, så er kortreist produksjon av stål umulig å konkurrere med. Fordi alt i fabrikken vår styres av en digital tvilling, så er det lett å bygge opp en ny fabrikk et annet sted, selv på steder hvor det ikke finnes så mye infrastruktur fra før.

Potensiale for skalering

Sveiseteknologien kan benyttes både på nye brukonstruksjoner og for å restaurere og forsterke eldre bruer. Stålbruer og betongbruer har en forventet levetid på hundre år forutsatt at de blir vedlikeholdt, og her mener Roppen at de har en god løsning som de vil teste ut:

– Når du sveiser med laser skaper du mulighet for å lage en stålsandwitch. Denne teknikken vil kunne brukes for å gi gamle bruer en større lasteevne, slik at de kan leve i mange år til. Vi ser gjerne for oss å få til et FoU-prosjekt for dette.

Videre forteller Roppen at de ser for seg å bruke teknologien til andre type industrier som konstruksjoner for flytende havvind og fiskeoppdrett. I tillegg er de i gang med å utvikle kjøretøysperrer for Regjeringskvartalet – et innovasjonspartnerskap i regi av Statsbygg.

Prodtex AS

  • Tilholdssted: Fiskå i Vanylven kommune, Møre og Romsdal
  • Etablert i 2018
  • Startet med ni ansatte som hadde bakgrunn fra bygging av skip i stål
  • Har tjue ansatte per i dag

Leverandør

Prodtex AS

Sjøgata 30, 6065 Ulsteinvik, Norge

https://www.prodtex.no/

Kontaktperson:

Tore Roppen

Markedssjef

tore.roppen@prodtex.com+47 915 99 925

Fagleder

Hvordan kjøpe løsningen?
Gjør en innovativ anskaffelse!

1. Oppdater behovsbeskrivelsen
2. Inviter offentlige virksomheter med likt behov
3. Inviter leverandører til dialog
4. Gjennomfør anskaffelse!

Ida Laustsen

idaskaaret.laustsen@nho.no900 45 216