Pågående anskaffelse

Fremtidens digitale løsninger for barnevernet

Innovasjonsløft

Barnevernloven sikrer at barn og unge får nødvendig hjelp og omsorg, og får trygge oppvekstvilkår når de lever under forhold som kan være skadelig. Barnevernet er både kommunalt og statlig og de har ulike oppgaver. I tillegg er det mange andre aktører som er involvert.

Prosess

Vurdere behov

I 2016 ble det igangsatt et nasjonalt prosjekt "Digitale innbyggertjenester og saksbehandlingsstøtte i barnevernet" for å analysere behovene og hvordan behovene kan dekkes.

Les mer

Behovene er bedre og sikker kommunikasjon mellom alle aktører, faglig støtte og ledelsesstøtte, tilgang til sikker og riktig informasjon, mobile verktøy, bedre rapportering. Tilpasningsdyktige løsninger.

Dialog

Dialogkonferanse og møteplass for leverandører 8. februar 2017. Innspillsnotat fra leverandører og en-til-en-møter ble gjennomført i slutten av februar 2017.

Resultat

Markedsdialogen er input til valg av konsept for løsninger som man ønsker å gå videre med. Planleggingsfasen igangsettes etter beslutninger i konseptfasen. Det er behov for at markedet utvikler nye løsninger.

Flere utredninger og analyser avdekker stort forbedringspotensiale knyttet til digitale verktøy som skal forbedre kommunikasjonen mellom barnevernet og foreldre/foresatte/barn, forbedre oversikt over saksdokumenter, gjøre det enklere å sende inn bekymringsmeldinger, øke sikkerheten rundt sensitive opplysninger, forbedre adm. av barnevernvakt, mer og bedre info.deling mellom de ulike aktørene i barnevernet, gi bedre faglig støtte og maler, forbedre datakvalitet for rapportering.